Duurzaam naar de toekomst, het kan zeker.

De eigenaren van een bedrijf hebben een goede onderneming in de bloemen- en plantenhandel. Maar toen de eigenaar rond de 60 jaar was heeft hij eens nagedacht over hoeveel plastic potjes hij wel niet naar zijn afnemers stuurde. Vergeet ook niet de hoezen en dergelijke. Via een bedrijf dat in de afvalverwerking zat is er nagedacht over de vraag waarom er geen potje gemaakt kon worden maken met ‘afval’, zoals bijvoorbeeld de trays waar de eieren in zitten, en daar dan de planten in te zetten. Niet makkelijk maar simpeler dan iedereen dacht!
Nu, naar meer dan 10 jaar is dat potje er. Het is van biologisch afbreekbaar materiaal. Daar heeft het bedrijf WPT Biobased in Leiden patent op gekregen. Het bedrijf produceert in samenwerking met partners plantpotten van gerecycled papier. Het papier is behandeld met een uniek, door WPT Biobased ontwikkelde hars. De pot is daardoor watervast en overleeft makkelijk de kweek- en gebruiksfase van de plant en stoot 52 procent minder CO2 uit dan de gebruikelijke plastic pot. Na gebruik kunnen de plant en de pot bij het te composteren GFT afval, waarna het geheel voor de 100 procent zal composteren. Wist u trouwens dat de Nederlandse landbouw- en tuinbouw jaarlijks gemiddeld 5 miljard plastic potten gebruikt?
Ruim twee jaar geleden kwam de eigenaar vragen of ik niet iemand wist die dit zou kunnen gaan verkopen. Ik had een geschikte kandidaat en die is daar begonnen. Iedereen heeft hij bezocht en deze speciale potjes geleverd. En die potjes werken bij iedereen, in de biologische tuinbouw (groenten bijvoorbeeld) maar ook bij de (sierteelt)bedrijven met een zeer geautomatiseerde productie.
Er worden nu zo’n 7.000 potten per dag geproduceerd, voorlopig nog in 1 maat. Andere maten zijn technisch gezien geen probleem maar dat kost per maat minimaal 25.000,- Samen met een machinebouwer al tekeningen gemaakt hoe de productie naar de 10.000 potjes per uur kan. Alleen is dat een investering van minimaal 6 tot 6,5 ton.
De eigenaren hebben beide ruim een half miljoen geïnvesteerd in het bedrijf. De overheid subsidieerde ook ruim 400.000,- in het bedrijf. Nu is de hoop gevestigd op een investeringsfonds.
Het bedrijf gaat met ‘afval’ dus planten produceren. Is dat potje de toekomst? JAZEKER !!! En daarom begint nu de groei van het bedrijf. Dat is een verhaal en ervaring dat mij bezig houdt. Want er is een sterke maatschappelijke vraag naar vervanging van plastic door milieuvriendelijke alternatieven. En er is veel vraag naar potten van duurzame materialen in de hele toeleveringsketen, van kwekers en consumenten tot detailhandel en groothandel