Met z’n allen sierteelt weer aantrekkelijker maken

Nog steeds zijn er in de sierteelt en AGF bedrijven die snel kandidaten zoeken voor een vacature: goed opgeleid, de juiste mentaliteit, veel ervaring en jong. Bij Lutgo HR kijken ze er niet meer van op. “Maar die tijd is echt voorbij al realiseren veel bedrijven in onze sector zich dat nog onvoldoende,” zo zeggen de ervaren consultants Jos Bouhuijzen en Goos Bartels in koor.

“Wij kijken nu eerst naar de persoon, diens ervaring, achtergrond en motivatie en daarna pas welk bedrijf bij hem of haar past. Persoonlijke gesprekken zijn daarbij heel belangrijk, dan leer je iemand echt kennen. Grote bedrijven met een HR-afdeling in onze sector kijken vooral naar een CV maar wij kijken liever naar diens mogelijkheden en potentie van elke kandidaat in samenhang met de uitgebreide praktijkkennis van onze ervaren consultants,” licht Bouhuijzen de huidige werkwijze van Lutgo HR toe.

“De werkwijze heeft natuurlijk alles te maken met de tanende belangstelling voor de groene universitaire, Hbo- en Mbo opleidingen. Dat heeft afgelopen jaren bij een bloeiende economie geleid tot een tekort aan nieuwe, gekwalificeerde en gemotiveerde kandidaten voor de sierteelt,” vult Bartels aan. De vraag naar goedgeschoolde medewerkers zal alleen nog maar groeien, zo weten ze bij Lutgo HR, gebaseerd op eigen ervaring en bevestigd door onderzoek van de Rabobank. Die bank voorspelt dat de mondiale consumptiewaarde van bloemen en planten de komende 10 jaar wereldwijd bijna 50 procent groeit.

“Je vraag je soms af waar het fout is gegaan. Hoe komt het toch dat er volgens de jeugd een stoffig en suf imago over ons mooie vak hangt? Eerlijk gezegd, ik weet het niet precies.” Op basis van zijn ervaring kan Bartels wel enkele mogelijke redenen opsommen voor de tanende belangstelling, de concurrentie van andere voor jongeren meer aantrekkelijke sectoren, het niet meer zoals vroeger automatisch in de voetsporen van de (agrarische) ouders willen treden en de steeds grotere en gespecialiseerde bedrijven. “Het gaat om het totale imago van de sector. Te vaak wordt gedacht dat het minder aantrekkelijk, zwaar en fysiek werk is waarbij je vroeg moet beginnen. Terwijl de Nederlandse sierteelt een van de meest vernieuwende en innoverende sectoren ter wereld is.

Sommige bedrijven moeten daarbij ook kritisch naar zichzelf kijken, zo zegt Bouhuijzen. “Er zijn echt bedrijven met een supergoed en mooi product met veel aandacht voor thema’s als duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar dan hebben ze een kantine met zeg maar een mindere uitstraling. Terwijl ik denk dat je moet zorgen dat alles in orde is. Sommigen vinden dat zogenaamde pamperen niet zo nodig, maar het wordt gewaardeerd door de medewerkers.