Tuincentra winnen weer marktaandeel

De tuincentra winnen weer marktaandeel – na drie jaar daling. Ook de overige halfjaarcijfers van het GfK continue consumentenmarktonderzoek in opdracht van Tuinbranche Nederland laten een positief beeld zien.

Het onderzoek laat zien dat in het eerste halfjaar van 2018 consumenten in totaal voor ruim 2,2 miljard euro hebben gekocht aan tuinproducten. Die omzet is onderverdeeld in twee hoofdgroepen. Product groep Tuin duurzaam bevat sierbestrating, tuinhout/tuinafscheiding, speeltoestellen, tuinhuisjes, tuinkassen en vijverproducten. Daar werd € 806 miljoen aan uitgegeven, met een gemiddelde besteding per stuk van € 57,95.

De tweede productgroep – Tuin continu – bevat alle andere tuinproducten en kende een omzet van 1,4 miljard, waarvan Levend € 540 miljoen (38,1%) en Niet levend € 877 miljoen (61,9%). Gemiddelde besteding voor producten uit Tuin continu bedroeg € 4,16 per stuk.

De plus in de uitgaven aan tuinproducten zit vooral in Tuin duurzaam, in grote producten als tuinhuisjes, kassen, bestratingsmateriaal en tuinhout. Verklaarbaar omdat er weer meer verhuizingen zijn en consumenten door de aantrekkende economie weer grotere investeringen durven doen.

Marktaandeel

De tuincentra
Kijk je alleen naar de cijfers van de tuincentra dan zie je dat ze maar liefst 8% plussen in de omzet, tegenover een stijging van 6% voor de gehele markt. Het marktaandeel Tuin continu stijgt van 34,3% naar 36,2% – een stijging van bijna 6%. Het gewonnen marktaandeel zit vooral in de stijging van de groenverkoop. Op Groen buiten, waarbij we zien dat deze categorie het in de hele markt goed doet, doen tuincentra tussen de +9 en +10%. De stijging voor tuincentra zit ‘m vooral in bloemen en kamerplanten: een plus van 8% waar de totale markt op deze categorie een daling van 6% laat zien. Ook op tuinverlichting en bijvoorbeeld kerst doen de tuincentra het goed. Opvallend is dat we in tegenstelling tot de afgelopen jaren de gemiddelde productprijs bij tuincentra zien dalen en het aantal stuks stijgen.

Overige kanalen
De bouwmarkten plussen eveneens en winnen ook marktaandeel. Waar alle overige retailkanalen waar tuinproducten worden verkocht gelijk blijven of zelfs dalen. Bouwmarkten doen het met een stijging van ruim 8% ook goed in groen buiten. Daarnaast doen bouwmarkten goede zaken in tuinverlichting (+21%) en tuinmeubelen (+13%). Tuincentra realiseren, evenals de totale markt (Tuin totaal), op tuinmeubelen een plus van 2%.  Opvallend is dat bouwmarkten in barbecue, potten en vazen fors omzet laten liggen ten opzichte van eerdere jaren.

Online blijft, voor het eerst sinds jaren, nagenoeg gelijk qua marktaandeel. In Tuin duurzaam (tuinhout, bestrating en tuinhuisjes) heeft online wel een hele grote plus. Dit terwijl in Tuin continu de omzet online gelijk blijft. Omdat de totale omzet van Tuin continu wel stijgt, laat online hier marktaandeel liggen.

BRON © TPK Media Partners BV